Welke debiel verzint het nou weer om ananas op te gaan bakken in een pan? Ik dus. Laten we zeggen dat je bij gebrek aan variatie vanzelf creatief gaat worden. En wanneer je rond de 5000 kcal per dag eet moet er natuurlijk een shitload aan koolhydraten worden gegeten. Tenminste, dat hoeft niet, maar het is wel lekker! Momenteel eet ik niet meer zoveel, en heb ik wat aanpassingen gemaakt in het recept. Nu is het wellicht genoeg voor 2, in plaats van 4 personen. Maar toch eet ik het liever zelf allemaal op.

Tevens zou ik dit gerecht hoger op de “gezondheidsschaal” plaatsen als deze pannenkoeken. Jaja, een berg ananas voor de vitamine C. En bakken in de kokosolie, boordevol met “Medium-chain triglycerides (MCT)”, oftewel: een type vetzuur met vele gezondheidsvoordelen. Dit boeit mij eigenlijk niet zo heel veel en vind ik het vooral erg lekker, en nog belangrijker: lekker goedkoop. Persoonlijk hou ik van pittig eten en gooi ik er een berg chilipoeder en piripiri doorheen, uiteraard is dit op eigen risico. Maar goed, laten we naar het recept gaan:

Ingrediënten:Spicy pineapple (3)

  • 10 gram kokosolie
  • 100 gram kipgehakt
  • 1/2 ananas (dat is ongeveer 350 gram ananas en 100 ml ananassap)
  • 1 grote rode ui
  • 1 teentje knoflook
  • 60 gram Surinaamse rijst
  • Kerrie poeder
  • Chilipoeder
  • Paprikapoeder
  • Piripiri vlokken
  • Zout

Bereidingswijze:

  • Breng 100 ml water langzaam aan de kook samen met de rijst
  • Snij ondertussen de ananas, ui en knoflook. (Een ananas snijder is echt rete handig om het vruchtvlees eruit te halen en zou echt niet meer zonder kunnen).
  • Knijp de schil, en het vruchtvlees uit voor extra ananassap. Ja, dat staat er echt! en doe het in een glas/bakje.
  • Doe de ananassap bij de rijst en breng het opnieuw aan de kook.
  • Voeg kerrie, chilipoeder en de piripiri toe bij de rijst en roer het even door.
  • Zet een pan op het vuur met de kokosolie, als je dat nog niet gedaan hebt.
  • Bak het kipgehakt in de kokosolie en duw het met een houten spaan in stukjes.
  • voeg de ui, knoflook en stukjes ananas toe en zet die pit maar een tandje hoger.
  • besprenkel, of eerder, gooi een scheut paprikapoeder bij de ananas, ui, knoflook en kipgehakt.
  • Rond deze tijd zal de rijst ongeveer zijn drooggekookt en doe je deze op een bord/schaal.
  • Voeg het ananas, ui, knoflook en kipgehaktmengsel toe aan de rijst en meng/prak het goed door.
  • Eet smakelijk!
  1. – Spicy pineapple (5)
  2. – Spicy pineapple (4)
  3. – Spicy pineapple (6)
  4. – Spicy pineapple (7)
  5. – Spicy pineapple (8)
  6. – Spicy pineapple (9) Spicy pineapple (10)
  7. –  Spicy pineapple (11) Spicy pineapple (12)
  8. – Spicy pineapple (2)

Macro’s:

Kcal: 696 / Koolhydraten: 104 gram / Eiwitten: 23 gram / Vet: 16 gram

 

Share: