JE GELOOFT NOOIT WAT ER GEBEURDE TOEN IK DEZE AFSLANK SHAKE DRONK

*Hyped*

Die titel.. Die tumbnail.. NU komt het..

16 minuten in de 18 minuut durende video, jezelf afvragend wat je aan het kijken bent, gaat het eindelijk over die desbetreffende shake.

*Hyped*

Er bleken klontjes in te zitten…

*Einde*

Clickbait is echt gruwelijk irritant

“Maar waarom zie je het dan zoveel?”

Omdat het werkt! Een pakkende titel en bijpassend thumbnail genereren meer clicks, reacties en shares. Of de reacties positief of negatief zijn maakt niet zoveel uit. Slechte publiciteit is ook publiciteit en de slechte reacties worden gewoon weer verwijderd. Wat over blijft is een video of artikel vol met bullshit. Maar wel bullshit waar veel hype over is.

“Je hoeft het niet lezen/zien. Als het nergens over gaat hoef je je er toch niet druk om te maken?”

Nee, dat doe ik wel. Degene die zoiets zien en weten dat het onzin is, halen hun schouders op, schrijven misschien een reactie en gaan weer verder met hun interessante leven. Diegene behoren ook niet tot de doelgroep waarop het artikel of die video gericht is.

De doelgroep is de massa en niet dat handjevol mensen die wél verder kijken dan hun neus lang is. Het is de massa die voor de 1ste of 2de keer in hun leven besluiten iets aan hun gezondheid te gaan doen. Of dat nou om die grotere spierballen gaat (die duizenden voordelen met zich mee brengen) (buiten dromenland zijn dat er uiteindelijk niet zoveel) of om die 5, 15 of 25 kg reserves er weer af te krijgen doet er niet zoveel toe.

De doelgroep wil maar 1 ding:

onrealistisch veel resultaat in zo min mogelijk tijd en moeite.

Artikelen met titels als “zichtbare buikspieren in 2 weken met deze 5 oefeningen” of “smelt vet weg met supplement x” is dan het eerste waar je terecht komt. Vervolgens omschrijft de auteur zichzelf als gezondheidsprofessional of wetenschapper en gooit wat loze referenties in zijn artikel en  de rest spreekt voor zich.

Ik kan het een leek niet kwalijk nemen om content als deze als de waarheid te beschouwen. Als iemand mij een aannemelijk verhaal over zijn vakgebied brengt kan ik daar ook niet direct tegenin gaan. “Diegene weet wel waar die het over heeft”, althans, dat hoop je.

Wel kan ik mijn 2 cent geven over hoe om te gaan met deze clickbait..

“Clickbait advies”

Meestal zijn mensen op zoek naar een bevestiging in plaats van advies.

“Ik zie mijn buikspieren niet DUS moet ik buikspieroefeningen doen.”

“Ik wil sneller gewicht verliezen DUS heb ik supplement x nodig.”

“Ik heb geen spierpijn meer in mijn benen DUS moet ik meer/andere beenspieroefeningen doen.”

Als ik 1 ding heb geleerd is dat het heel makkelijk is om iemand iets te vertellen wat die graag wilt horen. Een goeie babbel weegt meestal zwaarder dan de kennis die erachter zit. DIT is precies de reden dat veel populaire coaches populair zijn en waardeloze informatie als betrouwbaar kan worden gezien.

Het bovenstaande gaat hand in hand met het stukje confirmation bias. Als een advies een bevestiging is van wat zij al ‘weten’, is het goed. Als een advies tegenstrijdig is, of afwijkt van hetgeen wat zij al ‘weten’, is het niet goed.

Zoek daarom niet naar bevestiging van je vermoeden! Zoek naar informatie voor jou situatie, maar zoek ook naar onderbouwing. Helemaal in deze tijd, waarin half Nederland een “professional” is, mag je zéér kritisch zijn. Wanneer je, ondanks alle mooie verhalen, na een paar maanden nog steeds geen progressie hebt geboekt, moet je je wel gaan afvragen wat je aan het doen bent.

Als iets te mooi klinkt om waar te zijn dan is dat meestal ook zo.

Vertrouw geen clickbait advies!

 

 

 

 

Share: