Bepaalde gewoontes hebben is iets wat iedereen heeft, en wat een zeer krachtig verschijnsel is. Het zijn gewoontes die je ’s ochtends wel of niet laten ontbijten,  of die je om 11 uur ’s avonds wel of niet de tv laat aanzetten, en die je wel of niet laat studeren, 3 weken voor dat ene examen. Jij en ik zijn gewoonte dieren, en door onze gewoontes doen we wat we nu doen, en zijn we wie we zijn, tot op de dag van vandaag.

aristotle-quote

Het effect van gewoontes

Het verstoren van gewoontes brengt het ritme van de dag in de war. Om maar even een paar voorbeelden te noemen:

Als ik om 11:00 i.p.v. 07:00 mijn nest uit rol ben ik geneigd om niks nuttigs aan die dag toe voegen. Zo zou ik eerder gaan gamen, of een paar uur mijn tijd verspillen op YouTube i.p.v. trainen, lezen, schrijven of leren. Of wanneer ik mijn voedingsdagboek niet bij hou, worden het al snel 10 oreo’s op deze pannenkoeken i.p.v. 5. En zal ik eerder het bekende “fack it, just eat everything” gevoel hebben, als ik een broodje ga scoren bij de Subway.

Zo zijn er nog tientallen situaties natuurlijk, en heeft iedereen zijn eigen gewoontes. Sommige positief, andere weer negatief. Het herkennen van je eigen gewoontes is 1 ding.

Voor mij zorgt de gewoonte ‘vroeg naar bed, vroeg opstaan’ ervoor dat ik die dag productiever ben dan wanneer ik dat niet doe en is genoeg slaap hebben een belangrijke gewoonte voor mij. En zo zijn er meerdere gewoontes die meerdere indirecte positieve gevolgen hebben. Zo zijn mensen die beginnen met sporten bijvoorbeeld sneller geneigd om beter te gaan eten en te stoppen met roken.

 

habits

Gewoontes voor succes

Gewoontes zorgen er (o.a.) ook voor waarom sommige mensen er wel in slagen om een betere versie van hunzelf te worden, en sommige niet. Het probleem is, wanneer je de keuze maakt om iets aan je fysiek te doen, je meestal op zoek bent naar ‘de beste oefening’ of ‘het beste dieet’. Mag ik wel of geen koolhydraten eten? Moet ik 6, 8 of 10 herhalingen doen voor die oefening? Moet ik na de training gelijk een eiwit shake nemen? En welk merk/soort eiwit? En hoeveel gram? En hoe zit het met creatine?.. Ik denk dat mijn punt duidelijk is.

De focus ligt vooral op de details die er nog helemaal niet toe doen, en zou je eerst moeten beginnen met het creëren van gewoontes. Oftewel, begin bij stap 1 i.p.v. stap 23598.

Habits-are-cobwebs

 

Take home message

Zie het voor je als de volgende situatie: Wanneer je op vakantie bent, en dat luchtbed wat je nog nooit in de steek heeft gelaten, loopt nu wel elke keer leeg. Dan kan je dat luchtbed om de 2 uur oppompen, en weer verder gaan slapen, of je realiseert je dat het misschien makkelijker is om het gaatje te plakken. (Of je boekt gewoon een hotel, maar dat is een ander verhaal.)

Zo werkt het ook wanneer je de focus legt op het creëren van gewoontes i.p.v. details. Je zal gewoon sneller progressie maken als je al je aandacht richt op de 1 of 2 problemen, die de grootste invloed hebben op jouw gedrag!

Enkele voorbeelden van krachtige gewoontes m.b.t. gezondheid:

  1. Doe krachttraining. Kies een programma voor het liefst 2 a 3 dagen in de week, 1 dag is ook prima, en doe het gewoon. Maak je niet druk om de oefeningen, het aantal herhalingen, en de volgorde. Zorg er gewoon voor dat je elke training alles geeft, en hou jezelf niet voor de gek.
  2. Eet je groente en fruit. Jaja, cliché, ik weet het. Maar eet gewoon elke dag 2 stuks fruit en 2 porties groenten. Probeer hier eerst op te letten i.p.v. bepaald eten te vermijden. Eet voor de rest gewoon wat je normaal ook eet.
  3. Eet je eiwitten. Maakt mij niet uit in welke vorm, of je nou vegetariër bent of niet. Zorg dat je bij elke maaltijd wat extra eiwitten eet. Het tijdstip, hoeveel gram, en welke soort is nog niet van belang.
  4. Drink water. Net als bij de eiwitten probeer je elke maaltijd een flink glas water te drinken.
  5. Schrijf op. Schrijf op wat je eet en drinkt. Schrijf ook op hoeveel uur je beweegt en sport. Vaak kan iemand na een weekje schrijven wel zien wat er loos is.
  6. Slaap. Slaap word enorm onderschat. We zijn geneigd eerst naar het sporten en eten te kijken terwijl slapen ook echt in dit rijtje thuis hoort. Zie hier, hier, en hier.

habit_graph2


 

Word niet overmoedig,  en kies 1 nieuwe gewoonte, en doe het elke dag opnieuw. Wanneer je jezelf aan 1 belangrijke gewoonte houdt, zoals minimaal 1 x per week sporten, zal je eerder stoppen met roken, gezonder gaan eten, of eerder naar bed gaan dan wanneer je dat niet doet. Leg de focus op de gewoontes die jouw gedrag het meest beïnvloeden en werk daar eerst aan. De rest volgt vanzelf.

 

 

 

 

Share: