Wie is Insuline?

Insuline heeft een slechte reputatie opgebouwd bij velen health guru’s op het internet, zonder dat iemand ook maar weet waarom. Het is een beetje te vergelijken met de volgende situatie..

Insuline is die typische hard werkende sterveling die achter in de klas zit, zijn mond houdt, en gewoon doet wat hij moet doen. Insuline heeft weinig vrienden, evenals interesses of hobby’s. Sommige doen een poging om Insuline te snappen en proberen in contact te komen, maar falen tevergeefs. Anderen ouwehoeren maar wat, waardoor Insuline zijn omgeving een verkeerd beeld van hem heeft gekregen.

Ondertussen bouwt Insuline een slechte reputatie op, en dat zorgt ervoor dat hij wordt uitgescholden, vernederd en gekleineerd. Maar nog steeds weet nog niemand waarom. 1 ding is zeker, en dat is dat hij een makkelijk doelwit is.

Nu wordt het eens tijd een voor Insuline op te komen, want hij verdient het niet om in een hoekje te worden getrapt voor het feit dat we hem niet goed begrijpen.


Wat doet insuline?

Insuline zit in ons lichaam en is een hormoon. 1 van de functies van dit hormoon is het regelen van de bloedsuikerspiegel. Wanneer er een maaltijd wordt gegeten of gedronken, moet er iets gebeuren, en gaat onze stofwisseling aan het werk. De koolhydraten in de maaltijd worden afgebroken tot glucose (een vorm van suiker), en de glucose komt in de bloedsomloop. Het bloed glucose (de suikerspiegel) stijgt hierdoor, maar gelukkig blijft dat niet onopgemerkt door de alvleesklier. Deze laat als reactie insuline vrij. Insuline zorgt ervoor dat de glucose in het bloed kan worden vervoerd naar lever, spier en vet cellen. Daarom wordt insuline ook wel ‘het opslaghormoon’ genoemd, en is het sindsdien de schandpaal van het internet.

In ’t kort:

Eten of drinken —> bloedsuikerspiegel gaat omhoog —> insuline wordt afgegeven door de alveesklier —> bloedsuiker spiegel gaat omlaag —> insuline gaat omlaag.

Het regelen van de bloedsuiker spiegel is niet het enige wat insuline doet. Ook stimuleert het de eiwit synthese. Verder wordt de vetafbraak geremd, en stimuleert het de vetopslag. Dus wanneer de lever en en spieren geen glucose nodig hebben wordt glucose opgeslagen als.. *tromgeroffel* VET.

De volgende gedachtegang hierop is heel logisch:

Voedingspatroon met koolhydraten –> hoge insuline –> toename stimulatie vetopslag –> toename lichaamsvet. 🙁

Voedingspatroon zonder koolhydraten –> lage insuline –>  afname stimulatie vetopslag –> afname lichaamsvet. 🙂

“Bam, bewijs! Insuline regelt de vetopslag. Dus weg met de koolhydraten, en hier met de avocado’s, olijfolie en roomboter.” 

Toch moeten we dit vanuit een ander perspectief gaan bekijken voordat we insuline de nek omdraaien.

5921


Insuline is alleen hoog tijdens het verwerken van een maaltijd, daarna zakt deze weer. (Bij gezonde individuen!!)

Ik probeerde eerst een verhaal te typen toen ik mij bedacht dat er op Google afbeeldingen vast wel een handig plaatje zou staan voor een verduidelijking. En je raadt het nooit, die stond er:

IJO-45-02-0485-g00

Oké flauw, ik bedoelde deze natuurlijk:

Lipolysis-Lipogenesis1

Zoals je hierboven ziet geeft het lichaam insuline af, na het consumeren van een maaltijd (zie groen). Dit houdt in dat gedurende deze periode de vorming van vet groter is dan de vetverbranding.

Aan de andere kant, zal in de periode tijdens het vasten, (tussen de maaltijden in, en de nachtrust),  de vetverbranding hoger zijn dan de vorming van vet (zie blauw).

Gezien een periode van 24 uur, zal de vetverbranding en de vorming van vet, altijd in balans zijn. Dit gebeurt alleen wanneer het totaal aantal brandstof (calorieën) gematcht is. Ook als we minder energie opnemen dan dat we verbranden, zal een voedingspatroon hoog in koolhydraten het gewoon toelaten gewicht te verliezen.


Je wordt gewoon dik als je meer binnen krijgt dan dat je verbrandt. Of je nou wel of geen koolhydraten eet.

Er zit een enzym in ons lichaam genaamd HSL (deze afkorting betekent niet ‘Hoge Snelheids Lijn’ maar Hormone-Sensitive Lipase), wat zich bevindt in de vet cellen. HSL helpt met het afbreken van vet. Insuline zorgt ervoor dat HSL niet goed zijn werk kan doen, en is het voor velen weer tijd om insuline aan te vallen.

Toch is insuline weer niet de boosdoener. Want ook vet zorgt voor een onderdrukking van HSL, zelfs wanneer insuline laag blijft. Dit betekent dat je gewoon zal aankomen wanneer je in een calorie overschot zit, of je nou wel of geen insuline pieken hebt.


Insuline bedrukt honger.

De pieken en dalen van insuline wordt gelinkt aan honger, wat weer wordt gelinkt aan ongegeneerde vreetbuien. Wat natuurlijk niet echt handig is als je gewicht wilt verliezen. Maar het is juist insuline wat je een verzadigd gevoel geeft, en het gevoel van honger bedrukt! En het is de honger die een belangrijke schakel is voor de haalbaarheid van je voedingspatroon. Want zeg nou eerlijk, een voedingspatroon waarin je 24/7 honger hebt is voor niemand relaxt om op de lange termijn vol te houden.

Dit wordt bevestigd door het volgende onderwerp:


Niet alleen koolhydraten, maar ook eiwitten zorgen voor hoge pieken van insuline.

Koolhydraten krijgen vaak een slechte naam vanwege de insuline piek die volgt. Alleen de reactie van insuline op eiwitten is hetzelfde, dan wel groter, als op koolhydraten. 

Zo zorgt een maaltijd laag in koolhydraten en hoog in eiwitten (LK/HE) voor een grotere reactie van insuline, dan een maaltijd waar eiwitten en koolhydraten (ME/MK) gelijk zijn. Ook bleef bij de maaltijd (LK/HE) de bloedsuikerspiegel lager dan bij de maaltijd met (ME/MK).

Snelle schommelingen in de bloedsuikerspiegel dragen wel bij aan het feit dat je snel weer trek hebt na een maaltijd. Dit gaat gepaard met snelle schommelingen van de insuline afgifte. Hierdoor krijgt insuline een slechte reputatie, terwijl dat onterecht is.


Take home message :

  • Insuline is echt geen eikel, eerder je vriend!
  • Als je het bovenstaande snapt, kan je de angst voor de glycemische index, ook uit het raam donderen.
  • Dit betekent niet dat je onbeperkt suiker kan eten omdat insuline toch je maat is geworden! Producten met veel toegevoegde suikers, (Ja dat zijn die donuts, snoepjes en frisdrank die je zo lekker vindt) zijn over het algemeen erg energie dicht. Dat betekent dat het heel makkelijk is om heel veel calorieën in een klein pakketje te stoppen, en je dus snel te veel eet. Nog een ander punt, wanneer het op suiker gerelateerde producten aankomt, geven producten met een hoge dichtheid van energie je een minder verzadigd gevoel als producten met een lage dichtheid van energie. Bijvoorbeeld, snoep vs rijst of  aardappels vs siroop.

Als laatste probeer ik niet de wijsneus uit te hangen en het allemaal beter te weten. Alleen wanneer je iemand hoort zeggen dat je geen koolhydraten mag eten vanwege de insuline pieken, kijk hem/haar dan vriendelijk in de ogen, trek een glimlach, en zeg:  Orly_owl

 

Neem niet zomaar alles aan!!

 

 

 

Share: