“je moet eten op gevoel”

Het bovenstaande advies heeft iedereen wel eens te horen gekregen. Of je nou wat kilo’s wilt verliezen of juist wat extra vlees op je botten wilt is daar altijd diegene die zegt dat je gewoon moet eten op gevoel.  Lekker handig advies wel. Laat het hele eten op gevoel nou eens net de reden zijn waardoor jij nu rondloopt met het fysiek waar je juist vanaf wilt.funny-pictures-history-just-eating-my-feelings-away

“Je bent niet waar je wilt zijn OMDAT je eet op je gevoel”

Het eerste probleem met het hele ‘eten op gevoel’ is dat 9 van de 10 mensen totaal geen idee heeft hoeveel calorieën zij op een dag consumeren en verbranden. Laat staan dat zij enig besef hebben hoeveel zij daadwerkelijk nodig hebben om in balans te blijven –> niet te dik/dun te worden.

Een beetje hetzelfde als dat je gaat tanken en dat je niet weet welke brandstof je in je auto moet gooien, hoeveel brandstof je nodig hebt voor je trip en hoe groot je tank is. Mensen blijken er nou eenmaal erg slecht in te zijn om hun dagelijkse energie inname in te schatten. Zelfs nadat ze onder begeleiding zijn geweest van een dieëtist.

Dit is 1 van de redenen waarom het handig is om een voedingsdagboek bij te houden zodat je hier een beter inzicht in krijgt. Daarnaast zie je gelijk waar punten voor verbetering liggen binnen je voedingspatroon. Een win-win situatie dus.

Toch heeft het berekenen van de dagelijkse energiebehoefte en calorie inname een flinke fout marge. Dit is wel iets waar je naarmate de tijd vordert steeds beter in zal worden. Oefening baart daadwerkelijk kunst.

Snel verder want ik dwaal weer eens af..767a778bc2df68651da3afb9abc79653

Eten naar je eetlust

Een andere manier om het eten op gevoel te beschrijven is het eten naar je eetlust. Je wilt eten waar je naar verlangt oftewel: eten op gevoel. Het probleem met eetlust is dat het nogal een variabel topic is. Om maar even wat dingen te noemen die je eetlust beïnvloeden: nachtrust, hormonen, stress, gemoedstoestand ,fysieke activiteiten, drugs, de verschillende jaargetijden en zo nog een handjevol factoren.

Zo zal het eten op gevoel best goed te doen zijn als je regelmatig sport, een actieve leefstijl hebt, weinig sociale druk ervaart en een normaal eetpatroon hebt.

Probeer maar eens hetzelfde te doen wanneer je aan het diëten bent, bijna geen vet meer aan je ribben hebt zitten, weinig nachtrust hebt gehad omdat je nieuwe buren het elke nacht heel ‘gezellig’ hebben en je elke dag voor 3 personen moet werken omdat je collega’s op de Bahama’s zitten.

“Luisteren naar je lichaam” en “eten waar je je goed bij voelt” is dus goed te doen voor de mensen die zelf geen onder- of overgewicht hebben. Voor iedereen die dat wel is is dit advies waardeloos!enhanced-buzz-3914-1408035501-4

Dus ben je gedoemd als je niet dagelijks je macro’s bij wilt houden?

Natuurlijk niet.

Het hele doel van de macro nutriënten en calorieën bijhouden is om er uiteindelijk mee te stoppen! Een goed half jaar dagelijks naar je energie inname kijken geeft je echt wel een goed beeld van wat je uiteindelijk allemaal naar binnen werkt (en wat je misschien beter niet naar binnen kan werken).

Uiteraard kan je jezelf vervolgens alsnog voor de gek houden door 1 portie lasagne te noteren terwijl je voor een klein Afrikaans gezin hebt gegeten maar dat is weer een ander onderwerp.

Tips: Eet volume –> bergen met groentes en fruit. Eet dagelijks rond dezelfde tijden. Zorg dat elke maaltijd een portie eiwitten bevat. Mindfuck je brein d.m.v. portie grootte –> eten met kleiner bestek en een klein bord. Kook niet teveel. Plan wat je dagelijks/wekelijks gaat eten. Verder: ga liften, probeer je dagelijkse stress te beperken en ga op tijd naar bed.

Weltrusten!

dessert-is-stressed-spelt-backwards-www-integratedactive-com-dont-eat-your-feelings-psychology-of-cravings

Share: