Er is tegenwoordig steeds meer informatie te vinden over de”genetische potentie,” oftewel: de aanleg die je meekrijgt van je pappie en mammie die bepaalt waar jij in gaat uitblinken of bij voorbaat in gaat falen. En het is goed dat deze informatie beschikbaar is zodat je een inschatting kan maken wanneer je, jaar in jaar uit, aan je fysiek gaat bouwen. Zo heb je bijvoorbeeld deze calculator of andere verschillende modellen die schatten hoeveel spiermassa je kan opbouwen in een gegeven periode.

Degene die de bovenstaande links hebben geopend beseffen dat ze waarschijnlijk nooit de Arnold Schwarzenegger van 2021 gaan wordenarnold-warfare-2-1024x768

Vooral in de topsport zal de lichaamssamenstelling van iemand bepalen of die geschikt is ja of nee. Zo kan Pieter, met zijn 1.67 m, trainen met het meest optimale trainingsprogramma voor hem, een perfecte mentaliteit hebben en een omgeving die hem 100% stimuleert, hij zal nooit de MVP van de NBA gaan worden.

Jammer joh!

Helemaal op het niveau van de internationale elite zijn het de kleinste details die bepalen of diegene de beste wordt. Ben je hierin geïnteresseerd raad ik je aan dit boek snel in je winkelmandje te gooien.

Genen doen ertoe

andy-bolton-deadlift

Om Andy Bolton (boven) even te citeren: “Ik begon met krachttrainen op mijn 18e. Van begin af aan was ik sterk. De eerste keer dat ik gewichtheffen probeerde, kon ik 227 kg squatten en 272 kg deadliften. Mannen uit de sportschool dachten dat ik eerder getraind had, maar nee, dit was de eerste keer. Dat is hoe het allemaal begon.”

Meneer Andy Bolton heeft een enorm skelet, wat gezien kan worden als een soort klerenhanger. Hoe groter de klerenhanger, hoe meer (spier)masse er aan kan worden  gehangen (1. 2. 3.). Hier heeft hij niks voor hoeven doen op veel spinazie eten na. Verder heeft hij waarschijnlijk een goede 2D:4D verhouding, een hoog geboortegewicht en de lichaamsbeharing van een Jeti.

“Maar.. de titel van dit bericht dan? Het blijkt toch dat genen een legit excuus zijn?”

Nee, dat zijn ze niet. Het zijn niet de genen die zorgen dat jij wel of geen spiermassa opbouwt en wel of geen gewicht kwijtraakt. JIJ bent het zelf, die daar voor zorgt!!

15-of-the-best-dwight-k-schrute-quotes-2-26813-1420816846-1_dblbig

Al die formules en tabellen gelden slechts als een richtlijn, en maakt men uiterst sceptisch. Wanneer je voor jezelf een limiet geeft aan hoeveel kilo je kan liften zal je nooit over dat limiet heen gaan! Hetzelfde geldt voor het opbouwen van spiermassa of het bereiken van een laag vet percentage. Misschien bij jij niet die baby van 7 kg geweest met baard en al, dat betekent natuurlijk niet dat nooit en barbell op kan pakken omdat je nooit ‘groot’ zal worden.

In de literatuur zijn er bizarre voorbeelden te vinden waar wordt bevestigd dat een stukje overtuigingskracht niet te onderschatten is:

In dit onderzoek waren 15 mannen betrokken met meer dan 2 jaar ervaring in zware krachttraining. Zij trainden 5x per week en konden een respectievelijke 130 kg bankdrukken en 135 kg squatten!

Tijdens de eerste 7 weken van het onderzoek werd hen verteld dat de atleten die de meeste progressie boekte een anabole androgene steroïde (AAS) genaamd dianabol kregen toegediend. Na 7 weken werden er 6 atleten uitgekozen die dagelijks 10 mg dianabol kregen voorgeschreven in vorm van een dagelijkse pil voor de laatste 4 weken. Oja, wat de onderzoekers niet vertelde was dat deze pil een placebo was en geen echte AAS!

De resultaten: in de eerste 7 weken waren (o.a.) de squat met bijna 3 kg verbeterd en de benchpress met 4.5 kg. In de 4 weken die daarop volgde is de squat met 19 kg(!!) verbeterd en de benchpress met ruim 13 kg!

Daarnaast is ook nog dit onderzoek: 11 nationale top powerlifters kregen voordat ze hun nieuwe 1 rm gingen testen een pil met daarin een beetje suiker toegediend. Hen werd verteld dat de suiker een snel-werkende AAS was. Zij verbeterden hun oude 1 rm met 4-5%, wat redelijk veel is gezien het nationale atleten waren.

Het word alleen nog gekker: Na de 1 rm test volgden ze nogmaals 2 weken een programma waarna ze weer een 1 rm zouden testen. Alleen deze keer werd vlak voor het testen aan 5 van de 11 deelnemers verteld dat ze de vorige keer een placebo kregen. De andere 6 dachten nog steeds ze in de ‘gaintrain’ zaten.

Degene die wisten dat ze een placebo hadden gehad wisten geen nieuwe pr’s te hitten, sterker nog, ze boekte zelfs slechtere resultaten dan 2 weken eerder en zakten weer terug naar hun begin niveau! De andere 6 wisten opnieuw pr’s te scoren..

Conclusie:

mind-blown

Take home points:

Ongeacht je botstructuur, hoeveelheid spiermassa, hormonen of wat dan ook, ben jij gewoon in staat een versie van jezelf te creëren die je voorheen onmogelijk leken! Oftewel: roeien met de spanen die je hebt. Een formule gaat simpelweg niet bepalen wat jij op ten duur kan en hoe je eruit gaat zien. Geef daarom niet te snel op en gebruik nooit, maar dan ook nooit het excuus van “mijn genetische aanleg is bagger”.

Hebben jullie weleens iemand gezien die minimaal 3 x per week serieuze krachttraining verricht, weinig stres ervaart, genoeg nachtrust heeft, een normaal voedingspatroon hanteert, maar totaal niet in vorm is omdat diegene ‘een slome stofwisseling’ heeft? Nee ik ook niet..

 

 

Share: