“Doen wat je leuk vindt”

Een gezegde die er vanaf kinds af aan met de paplepel wordt ingegoten. In principe toe te passen op allerlei verschillende fronten maar voor het gemak hou ik het bij deze maar even op het hele ‘fit worden’ riedeltje, wat ‘fit zijn’  dan ook voor jou mogen betekenen. Voor de 1 is dat misschien om ooit een marathon te kunnen rennen, voor de ander is dat binnen de 3 uur en dan is daar nog diegene die dat wilt doen voor 365 dagen achter elkaar met 40 kg bepakking om zijn kast..

De mate waarin je iets leuk vindt bepaalt ook hoe goed iets vol te houden is. Dat is ook de reden waarom je geen reet aan motivatie hebt. Je hebt nou eenmaal geen motivatie nodig zolang je de dingen doet die je in eerste instantie toch leuk vindt.

“je ging toch over ‘fit worden’ hebben?”

Oja, ik dwaal af..

‘Iets doen wat je leuk vindt’ is ook te omschrijven in hoe ‘gehoorzaam’ iets is. Hoe gehoorzamer iets voor je is, hoe makkelijker het is om dat dagelijks te doen. Daarom is het stukje ‘gehoorzaamheid’ hét eerste waar je naar moet kijken wanneer je actie gaat ondernemen.

Als je een programma gaat volgen waarbij je 4 x per week moet trainen terwijl je 2 a 3 keer kan is dat niet gehoorzaam.

Als je met je nieuwe dieet pas vanaf 14:00 uur mag eten terwijl je vanaf 08:00 uur al zwaar fysiek werkt hebt is dat niet gehoorzaam.

Als je buurman op de proppen komt met een crosstrainer ‘omdat dat voor hem zo geweldig heeft gewerkt’, maar jij een schijthekel hebt om op zo’n ding te staan is dat niet gehoorzaam.

Kortom: als iets niet te gehoorzaam is -> is het niet vol te houden op de lange termijn..

Nu hoor ik je al denken:

“ik ben nu 2 x per week aan het klaverjassen en volg het ‘eet alles wat los en vast zit’ dieet wat erg gehoorzaam is maar zero resultaat geeft.”

Als iets wél gehoorzaam is wil dat nog niet zeggen dat het dan ineens effectief is. Duursport, teamsport en krachtsport zijn sporten die allemaal geschikt zijn als je wat aan je fysiek wilt doen. Maar het ene is net wel even wat effectiever dan het ander.

Als trainer werk ik constant aan de brug tussen doel en gehoorzaamheid. Hoe verder het doel en het stukje gehoorzaamheid van elkaar vandaan staan, hoe langer die brug is. De persoon die hardcore aan klaverjassen doet en zich liever niet in het zweet werkt, heeft gewoon een ietwat langere brug richting hetzelfde doel als diegene die verzot is op krachttraining.

Het feit blijft wel dat je nog steeds moet starten met bouwen aan de kant van gehoorzaamheid. Ook als de stenen die je neerlegt niet direct richting het doel lijken te gaan is dat nog steeds de stap die je als eerste moet nemen. Hardlopen draagt niks bij aan het opbouwen van spiermassa, maar, als jij doordat je gaat hardlopen wat beter op je nachtrust gaat letten, voeding wat beter onder controle krijgt en minder stress hebt op het werk zet je toch een stap in de goede richting.

Resultaat en progressie maken het hele gehoorzaamheid verhaal een stuk dragelijker. Ook als je in eerste instantie niks hebt met krachttraining, maar in je achterhoofd weet dat je hierdoor sneller aan de overkant bent, zal je het eerder accepteren wanneer je ziet dat het werkt..

Dit is weer een verhaal apart trouwens dus dat bewaren we maar voor deel 2!

Take home:

  • Als je gaat werken aan het ‘fitter’ worden begin dan met hetgeen wat voor jou minimaal 8/10 is op de schaal van gehoorzaamheid. Als “elke dag 10 minuten hobbelen” een 6/10 is op de schaal is de stap te groot, dus niet vol te houden, dus kansloos op de lange termijn.
  • Wees eerlijk tegenover jezelf als je kijkt naar waar je staat, waar je naartoe wilt en wat je ervoor wil/kan doen.
  • Doe wat je leuk vindt en zoek dat ‘leuk’ gedeelte in de progressie die je maakt.

 

 

 

Share: