Gehoorzaamheid -> doen wat je kan op dat moment

Om deel 1 nog even in een paar zinnen te tackelen: de gehoorzaamheid van iets bepaalt hoe goed datgene vol te houden is in de eerste plaats. Al is hetgeen waar je naar toe wilt mijlen ver weg, is het nog steeds zaak om iets te doen wat je ‘leuk’ vindt. De ‘brug’ naar het doel is dan alleen wat langer omdat de stappen die je zet wat kleiner (moeten) zijn.

De gehoorzaamheid van iets is zó belangrijk omdat het je in staat stelt iets te doen wat je makkelijk vol kan houden op de lange termijn. Als je ooit nog eens de overkant wilt halen is het natuurlijk belangrijk dat je elke dag kan blijven bouwen aan die brug. Omdat ‘volhouden’ eerder een term is die je gebruikt als je iets aan het doen bent wat je eigenlijk liever niet doet zal ik het vanaf nu omschrijven als ‘consistent zijn’.

Consistent zijn -> een bepaalde basis om op terug te vallen tijdens slecht weer

Zolang je iets aan het doen bent wat motivatie kost ben je aan het ‘volhouden’ en die bron van energie is geen bodemloze put. Keer op keer zie je dit terug komen in de praktijk wanneer iemand van de ene hype in de andere duikt..

“Ik eet geen suikers, brood en zuivel meer en het werkt echt super goed want… *plaats hier alle bevindingen van buurvrouw Ans*

Goed zo, ik spreek jou over een maand of 6 nog wel een keer!

Niet lullig bedoelt natuurlijk. Prima om die eerste stap te zetten, prima dat het blijkt te werken en prima dat dieet X heel gehoorzaam is op dat moment! Maar, hoe gehoorzaam is het na 1, 2 of 12 maanden? Het schiet niet op om alle pijlen te richten op een aanpak die op de lange termijn toch niet haalbaar is.

Op papier lijken doelstellingen als “elke dag 30 minuten matig intensief bewegen”, voor de meeste, zeer goed te doen. Zeker voor de eerste 2 weken. Totdat je na 3 weken ineens een halve kg aan bent gekomen i.p.v. van afgevallen, het buiten regent en je na 3 uur slaap jezelf niet zo goed voelt. Dan kan iets simpels als een stuk flink doorstappen ineens een hele taak zijn.

Voor iemand die al meer dan 10 jaar fanatiek aan powerliften doet is het niet zomaar mogelijk om ‘even’ 20 kg extra bovenop zijn 150 kg squat te gooien. Consistent zijn in dingen als een geoptimaliseerd trainingsprogramma, stressmanagement, slaap en voeding worden dan van extreem groot belang en dat gaat tot diep in de details.

In beide gevallen blijft het consistent blijven van groot belang. Hoe ver je ook bent in het hele ‘proces’ is het belangrijk dat iets doet waar je je aan kan houden, jaar in jaar uit. Plateaus horen er nou eenmaal bij. Wanneer je er één bereikt is het niet de bedoeling dat je geen basis meer hebt om op terug te vallen.

Consistent zijn is niet de ‘sleutel’ voor succes

Helaas niet.

Je kan namelijk consistent zijn maar tegelijkertijd alles consistent fout blijven doen. Het zou niet de eerste keer zijn dat iemand geen blijvende progressie maakt omdat hij/zij consistent de verkeerde keuzes maakt.

Toen ik vroeger 45 km/h niet hard genoeg vond gaan voor een scooter ben ik eindeloos aan het kloten geweest om dat ding op gang te krijgen. Uiteraard pakte dat helemaal verkeerd uit en heb ik telkens, consistent de verkeerde beslissingen gemaakt. Dit had voorkomen kunnen worden door het aan iemand over te laten die er wél verstand van had. Een stukje ‘kennis van het vak’ hebben is cruciaal!

Een coach/trainer kan, als het goed is, zoveel betekenen als het aankomt op de juiste stappen zetten richting de doelen die jij voor ogen hebt *wink wink*. Dat diegene ook consistent dezelfde fouten kan maken is een tweede.. Maar met een beetje kritische blik kom je daar al snel achter..

Word vervolgd

Take home:

  • Een bepaalde aanpak is kansloos als je het niet kan volgen op de lange termijn.
  • Het “jojo effect” ontstaat door een gebrek aan consistentie en gehoorzaamheid.
  • Zorg dat je consistent bent én de juiste kant op gaat. Brengt dat consistent zijn je niet dichter bij je doel is het tijd om je horizon te verbreden.
  • Een coach/trainer kan een enorme meerwaarde zijn als je aan het werken bent aan je brug.

Share: