Wanneer deze vraag wordt gesteld onder het ‘gezelschap’ van familie en vrienden, heeft plotseling iedereen zijn Master in diëtiek en loopt het uit op een discussie als deze. De oudste generatie komt weer met het verhaal dat vroeger alles beter was, tante Nel verklaart alles waar suiker of vet inzit als schuldige, en jij kijkt nog eens goed naar je puntje appeltaart en denkt: “nooit dat ze jou van mij afpakken”.

Uiteindelijk is er veel gepraat, maar niks gezegd en hebben we veel gehoord, maar niks verstaan. Er is 1 ding wat zeker is: je word dik, omdat je meer energie binnen krijgt, dan dat je verbrand. Er is nog nooit iemand geweest bij wie dit niet zo werkt, en ben je misschien toch niet zo speciaal als je moeder je altijd vertelde.

In de praktijk werkt dit alleen niet zo eenvoudig en heeft niet iedereen zin om zijn dagelijkse energiebehoefte bij te houden. (Wat overigens prima is!) Daarom zijn hier wat tips van mij voor degene die niet elke gram vet, eiwit of suiker bij wilt houden, en toch op zoek zijn naar wat praktische oplossingen.

Waarom worden we dik?

#1 Honger

De grootste oorzaak van een gefaald dieet is honger. Honger ontstaat niet alleen wanneer we weinig tot niks eten maar ook als we verveeld zijn, op een feestje zijn en die schaal met bittergarnituur langskomt, of als je dit ziet op YouTube. Iedereen heeft maar een beperkte hoeveelheid wilskracht en zal het vroeg of laat opgeven wanneer we moeten leven op 3 ranzige groente smoothies per dag. Maar hoe onderdruk je honger?

  • Eten van eiwitten heeft meerdere voordelen, of het nou is om spiermassa op te bouwen/sparen of om honger te beperken, eet Bacon!! Maar waarschijnlijk zin dit verstandigere producten. En de vegetariër… ja, die moet wat meer zijn best doen dan de ander. Om de totale hoeveelheid eiwit per dag te verhogen is het handig om elke maaltijd iets van eiwit te eten. Verder zijn er zat eiwit supplementen die hun steentje bij kunnen dragen.
  • Misschien is vasten iets voor jou? En nee, je hoeft niet perse moslim te zijn om te vasten. Er is een concept genaamd Intermittent Fasting (IF), waarbij je 3 maaltijden eet, verdeeld over een tijdsbestek van 8 uur. (Bijv. 14:00 maaltijd, 18:00 maaltijd 2, 22:00 maaltijd 3, volgende dag 14:00 weer maaltijd 1). Vasten is geen superieure methode tegenover niet vasten. Toch is vasten een manier om je honger te onderdrukken. Stel dat je inname is bepaald op 1800 kcal per dag, dan geven 3 maaltijden 600 kcal je een meer verzadigd gevoel als 6 maaltijden van 300 kcal.bored-eating-quote-favim-com-451896

#2 Het eten zelf

Wees nou eerlijk, onze mogelijkheden om lekker te eten zijn oneindig. Ergens binnen een straal van 10 km is er wel een restaurant wat intens lekker eten verzorgd, en vaak nog tegen een schappelijke prijs ook. Tenzij je in 1 of andere uithoek in Groningen woont. Anders zijn er in de plaatselijke supermarkt wel 19 verschillende smaken Milka repen te vinden en is de ene pot Nutella nog groter als de andere. De combinaties van smaken worden steeds gekker want ja, zolang je vet en suiker combineert, is alles lekker.

  • Haal niet meer in huis dan nodig is, en als je iets tekort komt, bestel domino’s ga nogmaals naar de supermarkt. Voorkomen is beter dan genezen.
  • Drink cola/fanta/7up/redbull/monster light, i.p.v. de normale versie. Spreek voor zich, punt.
  • Wanneer je hebt gezondigd, ga niet in een hoekje zitten huilen en alles opeten binnen een straal van 10 meter. Probeer niet alles te vermijden waarvan je denkt dat het ‘slecht’ is. Meerdere dagen per week, desnoods elke dag wat snoepen, is beter vol te houden dan helemaal niks van suiker of vet te eten. Dit voorkomt vervolgens het volgende probleem wanneer je jezelf elk weekend loopt vol te stampen onder het mom van, “In het weekend volg ik geen dieet.”   must_resist

 

Uiteraard zijn sport, beweging, stress, rust en de omgeving ook bepalende factoren voor de haalbaarheid van je doelen maar daar wil ik nu niet te diep op ingaan. Verder zijn er nog honderden tips die je toe kan passen. De ervaring leert wel om stap voor stap iets aan te pakken, i.p.v. gelijk in een full time ‘health freak’ te veranderen.

 

Share: