Inmiddels is het hele IIFYM (If It Fit’s Your Macro’s) geëvalueerd in een heel dieet opzich en dat heeft verschillende problemen met zich meegebracht. Het grootste probleem is dat het IIFYM principe wordt gezien als iets wat het NIET betekent. Daarom dit bericht om het 1 en ander duidelijk te maken. Over 5 tot 8 minuten is het voor jou duidelijk wat het is, wat het vooral niet is, waar het vandaan komt en hoe je het toe kan passen.

Wat zijn Macro’s?download

Voeding wordt onderverdeeld in 2 categorieën: brandstof en bouwstof. Onder bouwstoffen vallen de micronutriënten zoals vitamines en mineralen. Koolhydraten, eiwitten, vetten (en alcohol) vallen in de categorie brandstof, wat ook wel de macro’s oftewel macronutriënten worden genoemd. Elk macronutriënt bevat energie. Gemiddeld 4 kcal per gram voor eiwitten en koolhydraten en gemiddeld 9 kcal per gram voor vet. Het lichaam heeft een bepaalde hoeveelheid energie nodig om af te vallen, aan te komen of in balans te blijven. De hoeveelheid eiwitten, koolhydraten en vetten dat je nodig hebt hangt af waar iemand het meeste baad bij heeft. Maar genoeg daarover.

Waar komt het hele IIFYM vandaan?

In eerste instantie werd IIFYM als antwoord gebruikt op een reeks van vragen. Het was eigenlijk een standaard antwoord dat werd gegeven op bodybuilding forums. Mensen opende verschillende topics met de vraag of ze product X of Y konden eten terwijl zij op een dieet zaten. Het antwoord was dan: wanneer het binnen je macro doelen valt, dan kan je dat product in principe hebben. Dus na 1000 topics met dezelfde soort vragen werd het antwoord al snel afgekort tot IIFYM.

Het begon met vragen als: of je het eigeel van een ei kon eten, of natuurlijke pindakaas beter was dan normale pindakaas en of je witte i.p.v. bruine rijst mocht hebben. Vrij onschuldig dus. Ik denk dat we het er allemaal mee eens zijn dat het niet zoveel uitmaakt als het maar binnen je macro doelen valt. Het ging over tot vragen of je ook verschillende soorten junkfood kon eten. Het antwoord was wederom: IIFYM. En toen ging het mis.

IIFYM is geen dieet

fe480cea0cb211e3bd6322000a1fa42a_7

Vanaf toen werd het IIFYM principe geïnterpreteerd als een dieet ansich, erger nog, een pro junkfood dieet.  “Het maakt niet uit wat je eet, als het binnen je macro doelen valt is het goed”. Oftewel, je eetpatroon zou kunnen bestaan uit junkfood omdat alleen de macro’s tellen. En dat is het niet. Alhoewel, het wel mogelijk is om af te vallen terwijl je dieet alleen maar uit Mac Donalds bestaat. Maar laten we stellen dat leven op junkfood alleen niet een gezonde leefstijl keuze is.

 

 

Dus kan junkfood kwaad?

13000172_1113699372015365_2421778935767194228_n

Nee, junkfood of voeding wat over het algemeen niks toevoegt aan je gezondheid heeft zeker een plaats binnen een dieet.

De bovenstaande afbeelding van Alan Aragon geeft goed hoe een dagelijkse eetpatroon goed in kan worden gedeeld. Dus ja, je kan redelijk wat speling hebben binnen je voedingskeuzes. Uiteraard heb je meer speling wanneer je een energie behoefte van 4000 kcal hebt tegenover 1600 kcal.

Pro’s VS Con’s:

  • Een voedingspatroon wat het toelaat te eten wat je wil eten is enorm duurzaam. Het is makkelijk om hiermee constant te zijn en het laat toe flexibel te zijn. Dit zijn de 2 erg belangrijke factoren voor het behalen van succes op de lange termijn.I-dont-diet
  • Je ontwikkelt een gezondere relatie met voeding. Er bestaat geen voeding wat per definitie ‘goed’ of ‘slecht’ is. Je leert naar het grote plaatje te kijken en dat alles zo zijn eigen plekje heeft.
  • Had ik het al gezegd dat het enorm flexibel werkt? Geen reden om bepaalde restaurants, producten of zelfs een heel macronutriënt uit je dieet te schrappen.
  • Het is vrij makkelijk om ‘teveel’ te eten. Voeding wat over het algemeen energie dicht is (chocolade, koeken, chips, frisdrank, frituur) tikt snel aan. Stel dat je energiebehoefte, oftewel je ‘budget’, 1600 kcal is. 10% daarvan is 160 kcal. Dat komt neer op een goede laag nutella op je boterham. Een flinke stronk broccoli bevat hetzelfde aantal kcal.EnergyDensityPR
  • Het volgende punt wat daarop aansluit is dat je moet oppassen met de zogenaamde ‘triggerfoods’. Bijvoorbeeld die Milka chocolade waar je moeilijk vanaf kunt blijven. Energie dichte voeding + eten totdat het weg is = iets wat niet erg bijdraagt aan je doelen..
  • Je moet een goed inzicht hebben hoeveel te veel of te weinig is. Dat hangt van meerdere factoren af. Factoren die ik niet allemaal wil benoemen. Ik vind het al knap genoeg dat je het tot hier hebt volgehouden.

Take home:

  • IIFYM is geen dieet, en al helemaal geen junkfood dieet
  • Alle voeding, hoe ‘goed’ of ‘slecht’ het ook is, heeft zo zijn plaats. Geniet van de voeding wat je lekker vindt maar houd het totale plaatje goed in je achterhoofd.
  • Dit bericht is geen vrijkaart om te leven op ‘minder verantwoorde’ producten. Nadat je alles binnen hebt waar het lichaam daadwerkelijk iets mee heeft blijft er in veel gevallen een niet al te groot ‘budget’over.
  • Wees niet te panisch met of rondom eten. Stress is niet goed voor je huid zeggen ze toch?

 

Share: